Hemsedalsfjellet
25. – 29. Januar
Nå var endelig tiden kommet for vår
femdagerstur over hemsedalsfjellet. Vi tok buss til Breistølen og startet med å
gå opp mot Bjordalsbu. De fullstappede pulkene og sekkene var tunge ved
turstart men ble lettere og lettere etterhvert.
Vi ble delt inn i tre grupper etter hver
veileder og fikk i oppgave å navigere etter tur. Dette var en veldig lærerik
prosess ettersom man måtte hele tiden være bevisst på terrenget rundt seg og
hvor man var på kartet. Det at vi var tre grupper som skulle samme vei førte
til at det å navigere som andre eller tredje gruppe var mindre spennende og
utfordrende enn det å være først.
Vi slo leir sør for Bjordalsvatnet, i
Djupsbotn, sør-øst for Hestefjellet og i Fagerdalen. I løpet av dagene tror jeg
alle fikk prøve seg på å bruke bensinbrenner for å lage mat. Vi ble også
rutinerte på å delegere fellesarbeid som det å lage latrine.
Innad i teltgruppen min ble vi veldig
rutinerte på arbeidsoppgavene og fikk en god mestringsfølelse. Siden vi var
bare tre stykker ble det god plass. Vi hadde også med ekstra bensin slik at vi
kunne tørke klær inni teltet om kvelden, noe som gjorden morgenen mye mer
behagelig.
1:3 normen
På vinterfjellet er det viktig å gjøre
våkne veivalg og sørge for at man ikke setter seg selv og gruppen i fare. Dette
gjelder spesielt skred. I nordisk skiferdsel har vi noen metoder for å vite
hvor langt unna et heng man må være for å være trygg. En av de vanligste er 1:3
normen som bruker et forholdstall basert på høyden på henget for å regne ut
utløpsavstanden.
Først må man definere øverste mulige
løsneområde å det aktuelle henget. Bruk så et kompass med klinometer og sikt
deg rett inn på det øverste løsneområdet og les av gradene. Er siktevinkelen
18,4 grader står du tre ganger så langt ut fra fjellsiden som fjellsiden er
høy. (Horgen, 2010) Det er dette som er
utgangspunktet for metoden, skredet går ikke lengre enn tre ganger høyden. Det
betyr at hvis klinometeret ditt viser mer enn 18,4 grader er du i en potensiell
skredbane (noen runder dette av til 20-grader). Dersom kompasset viser mindre
enn 18,4 grader er du trygg.