Tradisjonsrik matlaging
7. - 9- oktober 2015
Som en del av B3 Friluftslivs undervisning
skal de veilede en studentgruppe på en tredagers tur i nærområdet. Jeg skulle
delta på B3 elevene Knut og Connie’s veiledertur sammen med Håvard og Mats fra
min klasse og fire andre fra B1 Idrett. Vi dro til området rundt Fimreiteåsen
hvor vi satte opp gapahuker og lagde leir. Målet for denne turen var å lære om
basis leirliv, orientering, lage god mat og å bli kjent med studentene fra de
andre trinnene. Vi hadde med oss to lammelår som vi tilberedte i en kokegrop.
![]() |
Kaffekjelen som varmes på bålet. (Foto: Eget foto) |
Da vi våknet sent neste dag gikk vi i gang
med å grave kokegrop. Dette foregikk ved at de som ikke hadde gjort det før
fikk prøve seg frem, veiledet ved behov av de som hadde gjort det før. Her skal
jeg beskrive hvordan vi lagde kokegropen basert på Fooladi’s Hvordan lager vi ei kokegrop? (u.å.) fra
natursekken.no. Denne instruksjonen går ut ifra at man skal koke to lammelår.
Dersom man har mer eller mindre mat må man justere hullstørrelse og koketid.
![]() |
Flate steiner legges på bunnen. (Foto: Eget foto) |
- Skjær ut et stykke torv cirka 1 meter x 1,5 meter stort og 50-60cm dypt. Sørg for at du ikke treffer berggrunn. Da vil varmen spre seg utover og maten vil ikke bli kokt. Ta vare på torvstykket du skar ut til senere.
- Finn flate steiner som du plasserer i bunnen og i sidene av gropen. Sørg for at steinene er store nok til å holde på varmen, men tynne nok til at du får plass til maten i midten. Tenn deretter opp et bål nede i gropen.
- Pakk inn maten i rikelig med aluminiumsfolie (eller blader) for å unngå at maten brenner seg. Her skal det kun være sterk varme.
- Når bålet brenner godt kan du lempe på mer stein som skal ligg oppå kjøttet under kokingen.
![]() |
Bålet tennes i gropen. (Foto: Eget foto) |
- Nå kan du enten vente til bålet har brent helt ned, eller bruk en spade for å fjerne brennende ved, kull og aske. Løft unna de siste steinene og plasser maten nede i gropa. Dekk til med de varme steinene. Dersom du har flere pakker med mat kan du legge steiner i lag mellom dem. Dekk til med stein og jord og avslutt med torvstykket. Sørg for at det blir tett og det ikke kommer noe damp fra gropen.
- Forskjellig mat trenger forskjellig mengde tid nede i gropen. Hele lammelår kan ligge opp til 4 timer mens fisk trenger kanskje bare én time.
- Flytt torvstykket til side og grav forsiktig opp maten. Her er det viktig at maten er godt innpakket.
- Fooladi anbefaler at man slipper et kronestykke ned i gropen før man tetter den igjen. Dette er slik at arkeologer ikke skal bruke tid og energi på å finne ut om dette er en gammel kokegrop dersom området blir undersøkt.
Våre to lammelår lå nede i gropa i fem
timer. Dette gjorde dem møre og gode. Kjøttet løsnet fra beinet når vi skar i
dem. Vi hadde forberedt grønnsaker og poteter pakket inn med smør i aluminiumsfolie.
Disse bakte vi på leirbålet i forkant slik at de var klare når kjøttet var
klart. Rødvinssaus hadde vi laget med en gryte på bålet. Det ble et festmåltid.
Tiden og arbeidet vi hadde investert i kokegropen betalte seg til slutt. Resten
av kvelden ble en stasjonær affære rundt leirbålet med ”mafia” og utallige
lovord om de nå fortærte lammelårene.
Frokosten dagen etterpå ble heller liten.
Formiddagen gikk til å rydde leiren og demontere gapahukene. Kokegropen måtte
tettes og leirbålet slukkes og lukkes forsvarlig. All aluminiumsfolien fra
matlagingen ble samlet i en pose og brakt med hjem.
Som B2 student fikk jeg anledning til å
hjelpe å veilede B1 studentene på denne turen. Jeg fikk gjennomgå lesing av
kart, kompasskurs og krysspeiling med gruppen. Med tanke på at vi gikk oss vill
en drøy time etter gjennomgangen, kan det virke som om dette hadde liten
effekt. Jeg tror derimot at situasjonen der vi gikk oss vill var en fantastisk
læringssituasjon for både B1, B2 og B3. B1 elevene fikk kjenne på hvor
vanskelig det var å lese terrenget i området hvor vi var og hvor vanskelig det
er å bedømme avstander når man går på kompasskurs. Vi andre fikk se hvordan man
kan legge opp til deduktiv undervisning i friluftsliv ved å la elevene prøve og
feile og kun gripe inn dersom det er høyst nødvendig.
Litteraturliste:
Fooladi, E., & Løvøy, M. (u.å.). Hvordan
lager vi ei kokegrop? Hentet 21.11.2015, fra
http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1234129&within_tid=1188274