Tradisjonsrik matlaging


Tradisjonsrik matlaging

7. - 9- oktober 2015
Som en del av B3 Friluftslivs undervisning skal de veilede en studentgruppe på en tredagers tur i nærområdet. Jeg skulle delta på B3 elevene Knut og Connie’s veiledertur sammen med Håvard og Mats fra min klasse og fire andre fra B1 Idrett. Vi dro til området rundt Fimreiteåsen hvor vi satte opp gapahuker og lagde leir. Målet for denne turen var å lære om basis leirliv, orientering, lage god mat og å bli kjent med studentene fra de andre trinnene. Vi hadde med oss to lammelår som vi tilberedte i en kokegrop.

Kaffekjelen som varmes på bålet. (Foto: Eget foto)
Vi lot B1 studentene få prøve seg på å lese kart og orientere oss frem til der vi skulle ha camp. Det førte selvfølgelig til at vi gikk oss bort. Det vil si: B1 studentene gikk seg bort. Med litt hjelp fra undertegnede (og litt flaks) fant vi fort frem til leirplassen. Der begynte vi med å sette opp to gapahuker mellom tre trær. Da kvelden var kommet hadde vi skjært ut et stykke torv, funnet frem steiner og fyrt opp et bål i nærheten av gapahukene. Skogen i området besto av furu og hadde derfor mye tørr og fin ved vi kunne bruke. Vi tok hensyn og prøvde å lage så lite spor etter oss som mulig ved å gå litt lengre etter ved enn normalt.

Da vi våknet sent neste dag gikk vi i gang med å grave kokegrop. Dette foregikk ved at de som ikke hadde gjort det før fikk prøve seg frem, veiledet ved behov av de som hadde gjort det før. Her skal jeg beskrive hvordan vi lagde kokegropen basert på Fooladi’s Hvordan lager vi ei kokegrop? (u.å.) fra natursekken.no. Denne instruksjonen går ut ifra at man skal koke to lammelår. Dersom man har mer eller mindre mat må man justere hullstørrelse og koketid.

Flate steiner legges på bunnen. (Foto: Eget foto)
  • Skjær ut et stykke torv cirka 1 meter x 1,5 meter stort og 50-60cm dypt. Sørg for at du ikke treffer berggrunn. Da vil varmen spre seg utover og maten vil ikke bli kokt. Ta vare på torvstykket du skar ut til senere.
  • Finn flate steiner som du plasserer i bunnen og i sidene av gropen. Sørg for at steinene er store nok til å holde på varmen, men tynne nok til at du får plass til maten i midten. Tenn deretter opp et bål nede i gropen.
  • Pakk inn maten i rikelig med aluminiumsfolie (eller blader) for å unngå at maten brenner seg. Her skal det kun være sterk varme.
  • Når bålet brenner godt kan du lempe på mer stein som skal ligg oppå kjøttet under kokingen.
Bålet tennes i gropen. (Foto: Eget foto)
  • Nå kan du enten vente til bålet har brent helt ned, eller bruk en spade for å fjerne brennende ved, kull og aske. Løft unna de siste steinene og plasser maten nede i gropa. Dekk til med de varme steinene. Dersom du har flere pakker med mat kan du legge steiner i lag mellom dem. Dekk til med stein og jord og avslutt med torvstykket. Sørg for at det blir tett og det ikke kommer noe damp fra gropen.
  • Forskjellig mat trenger forskjellig mengde tid nede i gropen. Hele lammelår kan ligge opp til 4 timer mens fisk trenger kanskje bare én time.
  • Flytt torvstykket til side og grav forsiktig opp maten. Her er det viktig at maten er godt innpakket.
  • Fooladi anbefaler at man slipper et kronestykke ned i gropen før man tetter den igjen. Dette er slik at arkeologer ikke skal bruke tid og energi på å finne ut om dette er en gammel kokegrop dersom området blir undersøkt.


Våre to lammelår lå nede i gropa i fem timer. Dette gjorde dem møre og gode. Kjøttet løsnet fra beinet når vi skar i dem. Vi hadde forberedt grønnsaker og poteter pakket inn med smør i aluminiumsfolie. Disse bakte vi på leirbålet i forkant slik at de var klare når kjøttet var klart. Rødvinssaus hadde vi laget med en gryte på bålet. Det ble et festmåltid. Tiden og arbeidet vi hadde investert i kokegropen betalte seg til slutt. Resten av kvelden ble en stasjonær affære rundt leirbålet med ”mafia” og utallige lovord om de nå fortærte lammelårene.

Frokosten dagen etterpå ble heller liten. Formiddagen gikk til å rydde leiren og demontere gapahukene. Kokegropen måtte tettes og leirbålet slukkes og lukkes forsvarlig. All aluminiumsfolien fra matlagingen ble samlet i en pose og brakt med hjem.

Som B2 student fikk jeg anledning til å hjelpe å veilede B1 studentene på denne turen. Jeg fikk gjennomgå lesing av kart, kompasskurs og krysspeiling med gruppen. Med tanke på at vi gikk oss vill en drøy time etter gjennomgangen, kan det virke som om dette hadde liten effekt. Jeg tror derimot at situasjonen der vi gikk oss vill var en fantastisk læringssituasjon for både B1, B2 og B3. B1 elevene fikk kjenne på hvor vanskelig det var å lese terrenget i området hvor vi var og hvor vanskelig det er å bedømme avstander når man går på kompasskurs. Vi andre fikk se hvordan man kan legge opp til deduktiv undervisning i friluftsliv ved å la elevene prøve og feile og kun gripe inn dersom det er høyst nødvendig.

Litteraturliste:

Fooladi, E., & Løvøy, M. (u.å.). Hvordan lager vi ei kokegrop? Hentet 21.11.2015, fra http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1234129&within_tid=1188274